2008-11-13

För mörkt...



Här kommer lite bilder från mitt vardagsrum i höstmörkret. Detta märks när man ska "fota" och få till bra bilder men alla blir tyvärr så mörka. Och inte nog med det så har det kommet smuts på linsen vilket resulterade i suddiga bilder. (Visar en bild lite längre ner). Har någon något bra tips på hur man kan rengöra linsen.



Slå er ner en stund...



Har bundit lite brudslöja runt min lilla ljusstake i silver....


En liten närbild på dessa vackra tassar.....



Lite ljusslingor här och där....
Min lilla spegel hamnade på min stora spegel.


En annan skänk som pyntas till...
Lite stjärnor på spegeln...



Monikas vackra klänning har jag hängt på en ram med vacker text i...




Och...

här kommer en av de suddiga bilderna....
Ja, ni ser suddigt...men ändå vackert....


Och nu mina vänner ska jag snart ha utlottning igen...
Då är ni hjärtligt välkomna.


Ha´en riktigt skön helg!
Kramar//MiaMaria

79 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hej och gooo morgon..vilken fin ljusstake..så fina fötter:)..tjusigt vardagsrum...ha en skön dag..Kram..PIA

Anonym sa...

Godmorgon!

Ja visst är det svårfotat nu när det är såå mörkt. Jag hade problem igår när jag skulle fota köket, hoppas det blir bättre idag med ljuset.

Jag tycker dina bilder blev ljusa ändå och det är så fint pyntat med kransar och slingor. Den ringen med ljus där du har kupan är ju underbar.

Ha en bra dag

Kram Lena

Änglahem sa...

Morgon,

Du fick väl till jättefina bilder tycker jag, inte alls mörkt. Fina och ljusa i mina ögon.

Vad fint det blev med Monikas klänning på ramen!! Jättefint!

Ha det gott!
Kram, Ulrika

Sara sa...

Hejsan
Vad många vackra och inspirerande bilder du bjuder på, tack!
Kram Sara

Nikoline sa...

Ja takk,eg vil gjerne slå meg ned hjå deg ei lita stund! (eller forresten:her kunne eg vore ei laaaang stund..)Så fint med stjernene på spegelen,den nydelege lysestaken med glasklokka på,ja....alt er vakkert hjå deg Miamaria. Det er vinterstemning..
Ha ei riktig god helg!

Anonym sa...

Ja just dessa bilder blev väldigt ljusa men förutom att det fotats mot vit pärlspont som reflekterar ljus så råkade solen titta fram en liten stund och VILKEN skillnad det gör!!!!

Jag var snabb med kameran då :D

Just nu lyser verkligen solen med sin frånvaro. Tända upp med lite lampor är ju ite så kul. Det blir en massa skuggor bara....

Suck, man är ju inte heller direkt någon proffsfotograf. Det skulle vara kul att kunna lite mer om fotografering

:D kram igen

japp sa...

Såå mycket fint de lyser hos dej.. jättemyzigt.
Hoppas allt är bra idag. Jättefin klänningen som Monica gjort, hon är såå duktig.
Ha en jättefin dag..kram pådej. Helén.

Linda sa...

Trevlig blogg med mycket vackra bilder!
Linda

Lotta sa...

Hej,
jättefina bilder du bjuder på från ditt fina hem. Det är mysigt nu när man får mysa till det med ljus av olika slag.
Ha en bra dag.
kram Lotta

Nettan sa...

Nejmen oj vad vackert du har gjort! Ä så himla mysigt med ljusslingor lite här å där! Å va fint med brudslöjan! Va duktig du ä!!
Kram Nettan

Mitt vita hem sa...

Jättefint har du ju. Du arrangerar så fint på din byrå och alla andra ställen. Jag tycker det är så svårt att få det mysigt och ombonat men inte för plottrigt och rörigt. Det kan du, det ser jag.
Kram Heidi

Sara Mårtensson sa...

Så fint du har det hemma!! Visst är det jobbigt att fota i detta eviga mörker men jag tycker dina bilder blev ljusa och fina!
Kram Sara

Milla sa...

Hej ! Supervackert och fint - ljuset kan man ju inte göra så mycket åt just nu...

Lila sa...

Oh, så fint!!

Kramis Lila

Skatan sa...

Vackert att få vila ögat på!

Anonym sa...

Åh så underbara bilder du visar.
Brudslöjan gjorde sig otroligt bra som krans runt glaskupan.!!
Må så gott!
Kram!

S o F sa...

Inte mörka bilder för mig, som inte vet hur det ser ut i verkligheten.

Ditt hem är som en dröm! Såå himla vackert!

Du är duktig du!!

Hemma hos dig skulle jag kunna gå läänge och bara njuta...
Tack för att jag/vi får hälsa på genom dina bilder.

Ha det gott!

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Himmel så vackert!!! Jag slår mej gärna ner hos dig! Jag vet inte vilken bild jag ska börja kommentera...ALLT ÄR SÅÅÅ FINT!
Lyllos dig som bor så!
Ha det gott!
Kramar Camilla

Vero sa...

Väntar med spänning på din utlottning.

Nilla sa...

Hej!

Tack för dina inspirerande och vackra bilder, har suttit här en stund och sökt efter energin till att ta tag i veckostorstädningen, men efter att jag suttit här en stund och tittat så är det inga problem längre :D

Ha en bra dag!
Kram Nilla

Brunkullan sa...

Så fint du har! Jag tycker det är så fint just med kombinationen vitt/zink/fattigmanssilver och grönablad:)

Susanne

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Ja, dom är ju så fina trumpeterna!
Vi har beställt in fler av dom och av posthornen, men vi har inte fått något leveransbesked om dom ännu... Jag kan höra av mig när jag vet mer!
Kram till dej! Camilla

Stämningsfullt sa...

Hej!
Åh så mycket fnt du har i vardagsrummet! Så mysigt :)
Kram!

Anonym sa...

Åhhh, så tjusigt och så fint och så vackert!
Ja, allt på samma gång!
Du har det så vackert hos dig Maria, jag hoppas du njuter av det! Jag gör det!

kram Bodil.

tinemor sa...

Skjønne bilder.
Du har et underbart hem!!
Me like.
:-)

Anonym sa...

Jättefint pyntat på din skänk med ljusslinga och allt.
Kramar @nette

Jenny Oak Fae sa...

VÄLDIGT vackra bilder!!!

KRAM, Jenny

<3

faire un songe sa...

Very nice atmosfere..
Nice pictures.
Have I nice weekend.
Greets Hetty Holland

Hannis sa...

Så vackert på din skänk!!
Och jag tycker bilderna är ljusa och fina!
Fin pall du har framför fotöljen.

Linsen finns det speciell putsduk att använda till, alternativt sån duk som man rengör glasögon med.
Var försiktig bara så det inte blir nån förgrymmad repa!!

Ha det gott i rusket//Hannis

Hem och Lycka sa...

Jättevackert rum, mycket fina detaljer! Bollar över din fråga om linsen till min man som fotar mycket. kram

Viola sa...

Jag som måste fota så mycket varje dag i butiken måste stressa på de ljusaste timmarna och ibland är det ju svårt att få till bra bilder, men dina njuter jag utav, så vackert med ljusslingan, kram

Ulli sa...

Vilka fina detaljer du visar från vardagsrummet! Kransen runt ljusstaken är såå fin! Gillar också ide´n med den inramade klänningen.

Fina inspirerande bilder.

Kram Ulli

ChatrinesLiving sa...

Heihei!
Vakre bilder, tross lyset!
Jo, hos meg er det mørkt om dagen...og nesten ingen bilder blir fine...
Nå venter jeg på vår igjen, og at solen skal komme tilbake:)

Ønsker deg en kjempefin kveld!
Klem fra Chatrine:)

Fotograf Martin Wallgren sa...

Hej!

Du efterlyste lite tips om hur man får bilderna ljusare och att rengöra linsen. Jag skall försöka att förklara utan att krångla till det allt för mycket. :)

1. Exponering

Kameran tolkar och mäter ljus på ett helt annat vis än vårat fantastiska par ögon. Ögonen klarar MYCKET bättre av att se både mörka vrår och starkt solsken i samma rum eller "scen". Det kallas att våra ögon har ett stort dynamiskt omfång. Alla kameror, även proffskameror, har en begränsad dynamik. Därför måste kamerans elektronik välja: "skall jag göra bilden lite för mörk men lyckas få med detaljer i t.ex. fönstret eller för ljus så att stora delar blir helt vitt men skuggorna lättare?".

Ett svårt val.

Kameran gör en bedömning som tyvärr ofta går mot det mörka hållet, då den försöker bevara detaljer i ljusa partier.

Du kan lyckligtvis själv tala om för kameran att du vill ha bilden ljusare (eller mörkare). Jag läste ut från informationen i bilderna att du har en Canon Powershot A590 IS. Den har en knapp märkt (+/-) som sitter till höger om displayen. Med den knappens hjälp kan du styra kamerans exponering mot ljusare eller mörkare. Du får upp en "mätare" där du kan justera åt plus eller minus. Jag minns inte hur mycket du kan justera på 590:an men i regel är det lämpligt att hålla sig inom +/- 1,0. Testa dig fram, ta gärna flera bilder på exakt samma motiv med olika kompensation och kontrollera i datorn sedan.

Det finns ingen direkt tumregel, utgå alltid från 0-läget och kompensera vid behov om det ser ut att behövas. Det finns en kurva i kameran som kallas histogram som man kan använda sig av men det är nog lite överkurs... jag skulle ju inte röra till det :)

Man kan ljusa upp mörka partier i Picasa också men bäst resultat blir det alltid när man gör det direkt i kameran. I Picasa använder man "Fyll med ljus" eller vad den nu heter... har tyvärr glömt, använder inte Picasa.

2. Rengöring av lins

Den linsen är ganska pluttig men det går att göra rent med lite pill. Använd en glasögontrasa eller linsduk (riktigt mjuk och skonsam speciell mikrofiberduk) och andas först lite lätt på linsen, torka av direkt försiktigt med duken trädd över pekfingret (kameran påslagen så att linskydded håller sig öppet, tänk på att den kan stänga av sig medans du rengör, aktivera kameran med avtryckaren med ca 20 sek mellanrum). Upprepa om det behövs. Man skall helst använda speciell linsvätska men vi fotografer kör mycket med denna princip. Tar ingen plats i väskan :)

Tänk på att vara försiktig med linsen eftersom det är mycket lätt att få små elaka repor om duken skulle ha t.ex. något litet sandkorn på sig, skaka av den först.

Insidan av en T-shirt funkar också men som sagt, med viss försiktghet...

Bonustips:
Med kameran inställd på "P" på ratten kan man med kamerans knapp "Func.set" i en meny ändra vitbalans till ex.vis moln när man fotar ute (eller inne) en lite gråmulen dag, ger varmare färger. Även användbart i andra situationer, testa! Kameran vet inte alltid bäst, man kan behöva hjälpa den lite på traven.

Hoppas detta gav dig lite inspiration, dina bilder ser jättebra ut för övrigt! Det kan vara effektfullt med smutsig lins, glamour-fotografer använder ibland ett tunt lager vaselin på linsen för att skapa stämning. :)

Lycka till!
Mvh Martin

Helena Sjögren sa...

Ja visst är det svårt att fota när ljusset inte räcker till. Önskar mig en ny system kamera med extra blixt på . Det vore toppen. Undra om tomten har lust att komma förbi med en canon för 6.500 ? ; ) Tror inte det men man kan ju alltid önska sig . Ha det gott !

Hjerterom sa...

Alt er bare såå nydelig!!
Du er kjempeflink til å sette sammen ting :)
Koselig blogg
Siw

Hjerterom sa...

Alt er bare såå nydelig!!
Du er kjempeflink til å sette sammen ting :)
Koselig blogg
Siw

Anonym sa...

Oj så mysigt...jag slår mig gärna ner här!
Visst är det tråkigt när det är mörkt hela tiden?
Men du har ju lyckats fota finfina bilder ialla fall.

Kram P

Unknown sa...

Oj va fint! Vitt är ju bara så ljuvligt, rent och vackert...

Ha en trevlig helg, kram Pia

Hem och Harmoni Marie sa...

Jättefint! Allt är så välkombinerat... önskar jag kunde ha lika vitt hemma (men min käre sambo är motståndare - övertalning pågår).... :)

Kram Marie

Maria sa...

SUCK såå fint!! Slår mej gärna ner där en liten stund!!

Inspiration i vitt sa...

Du har pyndat så stämmningsfullt och vackert Mia Maria, du är duktig du. Ja visst är det svårt nu med bra bilder nästan hopplöst skulle jag vilja säga.

Tassarna på fatet var såå söta och du har gjort så mysigt med kupan och kransen, så romantiskt.
Kram på dig/Ingela.

Helene på Rörvik sa...

Hej!
Vad fint du har gjort och så vackert rum, jag slår mig gärna ner en stund!
Ha en fin helg!
Kram Helene

Noll54/Eva-Karin sa...

Jag tycker bilderna är jätte fina!!! Nu måste jag få tummen ur och fixa lite hemma! Du har gjort det hel mysigt!! Hoppas inte på mer varor imorgon så kanske det finns kvar lite energi till hemmet!

Kram och syns imorgon!
Eva-Karin

Ullis/Leva på landet sa...

Så otroligt fina bilder du har. Gillar verkligen hur du har det. Så kul att det är en utlottning på gång.

Kram Ullis

Frida sa...

Ja inte är det lätt att fota så här års. Men dina bilder blev jättefina tycker jag. Vilket underbart vardagsrum. Ser verkligen i fram emot din utlottning.
Hoppas du får en trevlig helg!
Kram Frida

Jenny Oak Fae sa...

TACK!!! : )

Ja...jag hoppas verkligen på en flytt...

KRAM & trevlig helg!

/Jenny

<3

Lisemoren sa...

Nydelig, her blir man inspirert. : )

LOPPISLIV sa...

Hejsan! Underbara bilder trots suddig lins :-) Jisses vad fint med brudslöja krans runt ljustaken. Du har verkligen ett vackert hem. Kram Paula

japp sa...

Heij tjejen..

Tack, joo, de är ganska så lik sin moder..hehehhe. Fast de är ju "Världens gooaste tjejer".. så där skiljer vi oss..hahahaha.

Needå, skämt å sido.
Tyvärr var de inte jag som virkat de små dukarna, det är min älskade mamma.. men jag hade önskat jag kunde göra så fina mönster som hon..hon e otrolig på virk å stickning.
En annan kan endast luftmaskor.. alltid nåt..hehehe.

Hoppas allt är bra annars?
Nu har man gjort helg, de känns skönt, å snön har ju kommit i veckan, så nu är det ljusare å man känner sig något piggare redan..skönt de.

Ha nu en jättefin Fredag.. stooor kram på dej. Helén.

Leamarlené sa...

Så vackert.

Kram, Marlene

Lallis - liv och leverne sa...

Men du , det är SÅ vackert! :)
Önskar dig en skön helg.
Kram Lallis

Vitt och nött sa...

Hej!

Vilka underbara bilder du bjuder oss på! jättemånga fina arrangemang! Inspirerande!

Ha en trevlig!
KRAM

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Så fint och mysigt ni har det i ert hem!

Kram o ha en fin helg!

Susanne

annashusidingtuna sa...

Hej!
Tycker att du är väldigt duktig på att blogga, med fina bilder och allt...
Min egen blogg är helt ny, så inte blir det så fina bilder som på din sida inte!
Kommer att besöka dig fler gånger det vet jag.
//Anna

Elzie sa...

Så vackert det var med brudslöja runt ljusstaken.
Hoppas du får en bra helg.
Kram Elzie

Dalatorpet sa...

vackra bilder!! :-) trevlig helg!!

Anonym sa...

Vilka underbara bilder ! Och ljusstaken med de små tassarna är ju bara så fin. Var kan man få tag på en sådan ??
Ha en underbar dag...

MiaMaria sa...

Hej Du anonyma!!!!

Ljusstaken har jag köpt på en blomsterhandel för många många år sedan. Så tyvärr kanske den inte finns längre....

Ha´en bra dag!
MiaMaria

Kamomilla sa...

Hej!
Inte alls för mörka bilder, tvärtom ett väldigt mysigt sken i dem tycker jag!!

Du har så fina stilleben i ditt hem, man njuter så av dina vackra bilder. tack för att vi får ta del av dem!
ha en skön helg mitt i höstrusket. Här regnar det bara... Hela tiden, och man börjar vara urled på det...
Kram.
Kamomilla

Anonym sa...

hej vännen.

oj vilka jättefina bilder du bjuder på från ditt vita vackra hem...visst är det mysigt när man kan börja plocka fram ljusslingor o pynta med o tända alla ljusen överallt...det är mysigt med hösten eller vinter borde det väl vara nu!
hoppas du får en riktigt bra helg med familjen.
kram till dej

Annika sa...

God kväll..
Vilken fin ljusstake och vad vackert det blev med brudslöjan.... Bilderna är verkligen stämningsfulla speciellt de med ljusslingan.
Ha en trevlig helg.
Kram Annika

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Hej Mia!
Bilderna är inte alls mörka, mysiga å lagomt suddiga tycker jag =)
Ååå så mycket fint du visar som vanligt, blir helt stumm här.
Så himla mysigt!

Ha de gott!
Kraam från Benita

Christinas låvebutikk sa...

Kjempenydelig blogg!
Ha en fin lørdag!

Viveka i Bläckhornet sa...

Oj så mycket vackert du visar. Ja där vill man ju gärna slå sig ner.

Ha en skön kväll

Kram Viveka

linnea-maria sa...

Gud vilket härligt vardagsrum, så fräscht! Inte ser jag att du har smuts på linsen för min skärm är ännu smutsigare. Tuli ville färglägga skärmen förra hösten och hittade en vattenfast spritpenna och kludddade över den endast någon månad gamla skärmen, paniik. Det enda jag hade hemma var 12 årig maltwhisky. Men med en bommulstuss och dyr whisky fick jag bort det mest, kvar är bara några grå streck, så lite smuts på linsen gör inget. Ha en fin helg /linnea-maria

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Vackra bilder du visar från ditt vackra hem.
Kram Marie

Susanne sa...

Har haft en behövlig bloggpaus men här är det full fart ser jag. Ljuvliga bilder! Ska bli så spännande med dina julbilder! :-)
Kram
//Susanne

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Jag tycker att du fått jättefina bilder trots höstmörkret.. Underbara bilder, glasklockan med brudslöjan e ju bara sååå fin..
Önskar en trevlig söndagskväll..
Kram kram Linda

Nygammalt sa...

Underbara bilder du visar Mia! Ser inte alls det suddiga men jag vet vad du menar med mörkret, är ju omöjligt att fota nuförtiden.

Ditt hem är verkligen så vackert, inte för plottrigt utan det ser väldigt ombonat och fräscht ut.
(jag skulle alltså behöva rensa myyyycket)

Kram.

Marie sa...

Fina bilder från ditt vardagsrum och så vackert det var med brudslöjan runt ljusstaken!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Anonym sa...

Ohhh Mia-Maria, så fint du har det! Jag har nu suttit och myst en stund i din soffa...så skönt bland kuddarna. Vilar nu ögonen på arrangemanget med brudslöjan...himmelskt vackert...vad mer behöver man i livet tillsammans med kärlek och harmoni?
Har suttit och läst fotoråden du fått...vad kul att få sådana där proffessionella råd!
Stor kram och önskan om en ny trevlig vecka!
Kramar,
Bella

Carre sa...

Vilken härligt vit bloggsida jag hittade ! Jätte fina saker... Återkommer / Carre

Sara sa...

Jag har samma problem, inget går att fota... Hoppas det är pk att jag lagt din blogg till min blogglista på livetenligtsara.blogspot.com annars får du säga till! Kram Sara

Hanna i Det stora grå huset sa...

Jag älskar alla dina bilder, oavsett om de är ljusa mörka suddiga eller klara... Så himla vackert har du det!

Nu önskar jag dig en riktigt fin ny vecka!
Kram Hanna

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!



ååååå såå fint!
underbara bilder.
hör glaskupan till ljusstaken???

kramizz Nilla

Anonym sa...

Mysigt med ljusslingor,
jag har köpt rosa hjärtan till sovrummet...

Anonym sa...

Tack så mycket :-)
Man får ju önska att det går bra på tävlingen! Någon lycklig vinnare bli det allt. Kram!

Anonym sa...

höstmörkret kan slänga sig i väggen när man kommer in i dessa rum! Den vita inredningen är verkligen gör en verkligen vaken men känns också frisk och härligt! me like =)

tänkte eftersom du verkar gilla inredning skulle jag tipsa om en kul sida jag hittade häromdagen http://www.inredningsskolan.se/simulator/ där man får prova inreda i datorn! ha en forsatt bra dag :D